MVO Meet & Greet bij ABS Schadeherstel Pijnaker

Dat de activiteiten van het MVO Platform Aalsmeer voorzien in een grote behoefte bij duurzame ondernemers bleek 10 februari jongstleden weer tijdens de eerste MVO Meet & Greet van dit jaar. Deze keer opende het Aalsmeerse bedrijf ABS Schadeherstel Pijnaker aan het Schinkeldijkje zijn deuren, een bedrijf dat met recht koploper is in zijn branche én in Aalsmeer als het gaat om visie en daadkracht op innovatie en energiebesparing.

ABS Pijnaker is een van de meest innovatieve bedrijven in zijn branche. Een 10+ kreeg het bedrijf bij de laatste audit voor het BOVAG keurmerk Erkend Duurzaam, een perfecte stimulans om de lat steeds hoger te leggen. "Onze drijfveer is de beste kwaliteit voor onze klanten door op alle fronten verantwoord te ondernemen, zeker als het gaat om ons energiemanagement én om de kwaliteit van onze diensten", zo bedrijfsleider Tom Koudijs.

In de visie van directeur en mede-eigenaar Paul Pijnaker wordt zijn bedrijf zo snel mogelijk fossielvrij. Waarom? Omdat het enorm veel geld bespaart en omwille van het milieu. Met trots werd de nieuwste mini-windturbine getoond, de Airturb. Een schone betaalbare oplossing die eenvoudig op elk dak kan worden gemonteerd. Weer of geen weer, de wind is er altijd. En die wind voorziet Pijnaker met 100 van die kleine windturbines op het dak straks van duurzame stroom. Pijnaker is de eerste die het aandurft. Dit concept zal ongetwijfeld navolging vinden als alternatief voor zonnepanelen. Het kosten-baten plaatje is zeer solide. Tom Koudijs: “Anders zouden we er niet aan beginnen.”

En daar blijft het niet bij. Ook het enorme aardgasverbruik van het bedrijf wordt uiterst creatief en innovatief aangepakt, door met andere lakken te werken. Het zit zo: Pijnaker deed mee aan een pilot met luchtgedroogde lakken. En zal een van de eerste schadeherstelbedrijven in Nederland zijn die ze bedrijfsmatig gaat toepassen. Nu gebeurt het drogen van spuitwerk nog in droogcabines die met aardgas tot 60 graden worden opstookt. Dat is straks dus grotendeels overbodig, wat een enorme besparing aan tijd én aardgas gaat opleveren. De medewerkers worden constant bijgeschoold met de modernste reparatietechnieken en ook daarbij wordt innovatie ingezet. Zo worden spuiters opgeleid met virtual reality. Met een VI-bril op en digitale analysetools leren ze zo lang een auto-onderdeel virtueel spuiten tot ze het perfect in de vingers hebben en zo min mogelijk verf gebruiken. Natuurlijk mochten deelnemers aan de Meet & Greet dat zelf even uitproberen.

Overbodig om te vertellen dat het bedrijf al lang overgestapt is op LED-verlichting, een eigen milieustraat heeft voor het scheiden van allerlei soorten afvalstromen, zo veel mogelijk carrosserie-onderdelen herstelt in plaats van ze te vervangen, een geavanceerde luchtzuiveringsinstallatie heeft en met restwarmte uit de droogcabines de werkplaats verwarmt.

Bijzonder trots is Pijnaker op het digitale kalibreerstation. Moderne auto’s zijn voorzien van allerlei sensoren en camera’s en voordat een auto na schade de werkplaats verlaat moet de eigenaar - en de verzekering - voor 100% zeker weten dat de auto weer veilig de weg op kan.

De rondleiding was uiterst inspirerend en bij de borrel werd nog lang nagepraat over de drijfveren van dit bijzonder boeiende bedrijf en hoe hun aanpak toepasbaar is in het eigen bedrijf.